van lichtstad naar lichtstad

24 februari 2009 - Paris, Frankrijk

De kop is eraf. Na jarenlang al het verlangen te hebben gekoesterd, ruim een jaar het plan verder vormgegeven en bijgeslepen en nog eens bijgeslepen ben ik op pad. Uit de lichtstad van Nederland ben ik vertrokken naar de lichtstad van Frankrijk. Zaterdagochtend veel te vroeg in een "bijzondere" Eindhovense buurt nam ik afscheid van Joanne en stapte ik in de toyota die mij naar Parijs bracht (dank voor de lift Irene!). Het achterste van mijn tong zal ik niet laten zien op mijn weblog, dus ik houd het neutraal door te zeggen dat dat geen leuk moment was en nu nog steeds doordendert in mijn gevoel. De afgelopen dagen stonden dan ook gevoelsmatig in het teken van het alleen zijn en ondergaan van deze consequentie van het reizen. Op de laatste week thuis kijk ik heel goed terug en het is zeker niet zomaar geweest dat de lift die ik zocht wat later op mijn weg kwam, dan mijn eerste "planning"...Ik hoop meer van dit soort dingen mee te maken op mijn reis, omdat zij mij onbewust sturen naar hoe de reis het beste kan verlopen.

Tja wat je doen als je aankomt in je hostel. De eerste uren zat ik met een cappuccino in hand te schrijven in mijn boekje en ervaarde ik wat er was. Ik las de de boodschappen die ik had gekregen, die me veel doen, maar bovenal goed! dankdaarvoor. Daarna maar eens rustig op gang komen en het herontdekken van de stad waar ik al een paar keer was geweest. Enkele zaken die op mijn verlanglijst stonden heb ik de afgelopen dagen gedaan, zoals Musee D'Orsay en Centre Pompidu (bij beiden musea veel mooie dingen gezien), maar voor de rest doe ik eigenlijk rustig aan en neem de tijd voor een kopje koffie of een lunch. Ik proef de sfeer in wijken die ik al ken zoals Le Marais of juist niet ken zoals Saint Germain. Verder probeer ik grote touristenstromen te mijden (iets dat volgens mij al een twee natuur was geworden ;-)). Qua het leggen van contacten is het erg makkelijk in het hostel (zoals op de hele wereld), waarbij opvalt dat het vooral jonge mensen uit angelsaksische landen zijn (UK, US, Australia). Het is ook wel relaxt om bij het ontbijt of het borrelen een beetje te ouwehoeren natuurlijk. Leuke mensen hier, maar uit de gesprekken blijkt dat de meesten hier toch met een wat andere insteek zitten dan de mijne, wat ook wel weer leuk is in de discussies. Vanzelf zal ik mensen ontmoeten die ook nieuwschierig zijn naar andere aspecten. Wat ik ook wel grappig vind is dat ik het gevoel heb in een redelijk survival outfit rondsjouw (goede schoenen, soft shell, etc.) en anderen hier meer zijn voor het zien en gezien worden...tja die zullen ook een ander reisschema hebben hierna. Het hostel is verder helemaal prima (St. Christophers = dus een aanrader), wat ik direct afklop, en de kamergenoten (9 stuks!) zijn 's nachts rustig dus dat scheelt veel ;-). Morgenochtend vervolg stap ik in Gare de Lyon op de TGV naar Nice. het mooie bij het boeken was dat ik kon kiezen uit het deel van de trein dat in het teken staat van "rustig aan doen" en een deel dat in het teken van (letterlijk!) "geest van delen" staat. Dus ik ben benieuwd wat ik morgen mag delen met mijn medepassagiers ;-) Ik hoop in Nice voor het eerst de zon te zien, een broodje Nicoise kan eten en een rustige omgeving vind om nog verder te onthaasten en asfalt in te ruilen voor een wat meer natuurlijke ondergond, want behalve wat parken hier is dat iets dat deze veluwenaar mist in deze stratenjungle....Al schrijvende heb ik al in de smiezen dat het uploaden van foto's hier minder dan goed gaat, dus daar moet ik nog maar eens wat op verzinnen. Verder ga ik op de weg die voor mij ligt.

1. René:
    Hé Bels,

De kop is eraf, goed verhaal. De werkenden zullen wel door gaan, het leven is hard (net terug uit Sao Paulo).

Greetz from de Kolk
  2. Marcel Beukers:
    Hey Trabelsi,

eindelijk begonnen lees ik. Ik ben jaloers!

zet hem op, en ik verwacht wel dat je boek gaat schrijven natuurlijk, want als ik dit zo lees gaat dat je goed af,

Marcel
  3. Patrick:
    He Bels,

Sterke tekst, gaat zeker goed komen met deze trip ook al is het ff wennen in de startfase. Have fun. enne in Cannes is binnenkort de MIPIM (vastgoed, champagne en russische dames) dus als je rust wil moet je daar niet zijn :-) PH
  4. Ton:
    24 februari 2009
    En leuk en onderhoudend bericht, toch wel mooie foto's.
    Het begin is er, hoop dat het vervolg even zo voorspoedig gaat.
    Bonne Voyage en geniet van het mooie rond Nice.

Hoop voor jou, dat het weer in deze ook meewerkt!!
  5. Das Haus FJT:
    25 februari 2009
    wat doe je in een toyota naar Parijs? Ik begin door dit veraderlijk gedrag steeds beter te begrijpen waarom de wereld en in het bijzonder de automotive sector in een diepe crisis zit. Maw het gaat u goed, geniet ervan en Gute fahrt!!!!!!!! we denken aan u
  6. Coos en Toke:
    25 februari 2009
    Hoi Remco we hebben je tekst gelezen.We hopen dat in Nice de zon zal schijnen,dan kun je je vast opwarmen voor de kou,die je ongetwijfeld nog te wachten staat.Fijne dagen in Nice en de groetjes van Toke en Coos.
  7. Antonie:
    Remco,

Een goed begin van een mooie reis. Leuk om te lezen wat je allemaal ervaart. Volgens mij heb jij de juiste keuze gemaakt om eens even rond te kijken op deze mooie aarde. Ik denk ook nog eens dat je je roeping hebt gemist. Je moet schrijver worden ofzo.
    Geniet nog verder van deze mooie tour en ik ben zeer benieuwd naar je overige verhalen. Groet.
  8. Gerda:
    Lieve Lief van onze lief,
    Tja jouw naam wordt hier dagelijks genoemd, wat wil je ook, wennen dus. Eerst een tijdje hier van jou laten genieten en delen wat er te delen valt en dan zóó lang van huis. Maar je weet we wensen je dit meer dan wat ook toe :)! Heb het goed. Wim en Gerda
  9. hans en joke:
    Hoi Rem,
    Je mooie verhaal gelezen!
    Wij leven met je mee,
    Geniet ervan.
    Groeten,hans en joke
  10. Toine:
    Hey Belsie,

Wat heerlijk dat je op weg bent en een goede start hebt, ookal valt afscheid nemen altijd zwaar. Ik denk dat je met al dit schrijven wel een mooi stukje van je zelf laat bij alle 'achterblijvers'. Tegen jou hoeven we geen "geniet" meer te zeggen, want dat doe je toch wel. Dus Succes en goede reis verder.
  11. Rebecca:
    27 februari 2009
    Kijkerdekijk - of eigenlijk lees. Een goed stuk man, dat vraagt nu al om een bundel! Maar eerst zorgen voor vulling. Ben benieuwd wat je zoal moet delen in die trein, klinkt ruig ;)

viel spass,
    Rebecca
  12. Suzanne:
    27 februari 2009
    Ben nu al benieuwd naar je verslag van de treinreis. Veel plezier in Nice. Laat je verrassen en geniet!
  13. nadine wolters:
    28 februari 2009
    remco !!
    net ook een berichtje op je hyves gezet, maar ik denk dat je deze site beter in de gaten houdt :-)

Ik heb enorme bewondering voor wat je doet.. Niet veel mensen zetten de stap om echt hun dromen te verwezenlijken, maar jij doet het !! Echt goed van je en ik zal je avonturen blijven volgen

We hebben de Dubai Reunie gehad en ik heb je wel gemist. Ik wist helemaal niet dat je nu al was begonnen aan je wereldreis, dus ik dacht dat wij weer even wat *swoeng* aan de reunie gingen geven, maar dat ging helaas niet door Niemand kan het natuurlijk beter dan jij !! Maar het was allemaal zeker weer top geregeld door Hinke

Naja ontzettend veel plezier tijdens je reis, geniet van alles, ook van de mindere dingen die op je pad komen en wij houden zeker contact

liefs
    nadine
  14. Herma en Gert List:
    1 maart 2009
    Hallo Remco.
    Via je vader/moeder je weblog gekregen. We gaan je goed in de gaten houden het komende jaar. We zijn heel benieuwd naar je reisverhalen/ervaringen. Veel plezier en pas goed op jezelf.
    vriendelijke groet
    Herma en Gert List
  15. Tamara Gieszen-List:
    2 maart 2009
    Hallo Remco,

met veel plezier je blog gelezen, na de tip van mijn moeder. Ik vraag me af met welke insteek je bent begonnen aan je reis (omdat je vermeld dat dit een andere is dan de meeste andere jonge reizigers), vooral omdat ik dan wellicht je blog ook met een andere insteek zou kunnen volgen dan alleen maar 'leuk', wat naar ik vermoed dan ook niet de achtergrond van je reis is. Ik hoop je te kunnen volgen. Je schrijft leuk.
    Heel veel plezier verder, en tot een volgend bericht!

groetjes,
    Tamara
  16. ruben:
    4 maart 2009
    he cobus,
    stoer verhaal al... kan me voorstellen hoe zo'n moment in de buik moet voelen! helaas hebben we elkaar niet meer gezien na het feestje was een beetje 'druk' bij ons; huis verkocht (echt!) en ik wordt papa, vader of pa... raar om het zo aan je te vertellen! volgens mij ben je nu in Verona; geniet ervan en we typen elkaar.

groeten ruben
  17. Gerrie en Gerrit:
    5 maart 2009
    Hi die Remco alles goed daar waar je ook zit,dat weten we natuurlijk niet maar we hopen van wel.
    Maak er maar wat moois van hoor. De hartelijke gr van Gerrie en Gerrit.
  18. Hendrickje Bels:
    5 maart 2009
    Hoi oom Remco,
    Mijn mama leest de mooie verhalen voor die jij achterlaat! Zo reis ik ook een beetje met jou mee!
    Een knuffeltje want dat kan ik al een beetje!
    Je petekindje
    Hendrickje XXX
  19. Hendrickje Bels:
    6 maart 2009
    Hoi oom Remco,
    Een knuffeltje want dat kan ik al een beetje!
    Je petekindje
    Hendrickje XXX