Treinend van Warschau naar Ulaanbatar

2 april 2009 - Peking, China

Al het goede komt langzaam. Mijn reistempo heb ik daar op aangepast en ook de frequentie van het bijhouden van mijn blog, want stiekem ben ik nu al even een tijdje in noord China en leeft mijn blog nog ergens in Europa. Daarom met deze woorden op het scherm de kans om mij een stukje in te "halen".

In Warschau verliet ik jullie als een stoere wereldreiziger die wel even zou laten zien nauwelijks onder de indruk te zijn van andere talen, nieuwe culturen en snelveranderende omstandigheden. Helaas moest ik dit van zelfvertrouwen overladen beeld al drie uur nadat ik Warschau verliet bijstellen. Relax tuffend in de trein naar Moskou kwam een conductrice, die in tegenstelling tot mijzelf wel had opgelet, er achter dat ik in de verkeerde wagon zat, terwijl de witrussische douanebeambten de trein al hadden ge-enterd. Op zich is het niet erg om in een verkeerde wagon te zitten, maar wel als de wagon bijna afgekoppeld wordt om als eindbestemming Minsk te hebben...hmmm dat is toch niet helemaal de bedoeling helemaal met al die ambtenaren om je heen.
Voor hen was het trouwens ook niet makkelijk denk ik, om die onoogelijke pakken te dragen die ook nog op alle mogelijke punten zijn verzwaard met glimmende medailles waarschijnlijk voor het ontdekken van anti-russische propaganda of een blikje Coca Cola, of zoiets. Ik vond het dan ook niet vreemd dat er voor vriendelijkheid geen plaats meer was bij deze van nature uiteraard heel gezellige mensen.

Nadat ik mijn zelfvertrouwen weer een beetje had teruggewonnen was het al tijd om de treinwielen te wisselen. Iedereen die bij de geschiedenislessen een beetje heeft opgelet weet natuurlijk direct waar ik het over heb, dus daarom een korte toelichting. De Russen namelijk waren in het verleden zo bang om aangevallen te worden (wat gezien de pogingen van Shingis Khan, Napoleon en Hitler niet eens een gekke gedacht is) dat ze dachten een nieuwe toekomstige invasie gaat in ieder geval niet per trein gebeuren. Dit historische uitstapje werd ondertussen in de trein in eens opgefleurd door een paar hoogblonde dames die vroegen of wij een biertje wilden. Ik was natuurlijk enigzins in de war, want na de eerste witrussische ontmoeting had ik dit niet verwacht. Maar wat bleek is dat er een aantal verkoopsters, wat mij achteraf de beste benaming lijkt, de trein hadden gevonden en door de gangen liepen met hun waar. Maar in het afslaan van bier was ik al geen ster, dus had ik met mijn nieuwe Russische vrienden in een keer genoeg voor de hele nacht. Samen met wat thuisgekookteten dat we in kranten en plastic kregen van de baboeschka in ruil voor wat centen was het nog lang onrustig in de trein die zijn weg door wit-rusland zocht.

De aankomst in Moskou veroorzaakt bij mij een glimlach op mijn gezicht die ik niet direct kan verklaren. Het is koud maar het vroege zonnetje laat zijn aanwezigheid zien op mijn neus. De nieuwigheid van deze stad en het land trekken mij aan en mijn nieuwsschierigheid komt in deze glimlach tot uitdrukking. Geen kader waarop ik kan leunen, Geen bekendheid van taal of omgeving. Iets van de weg die ik niet kan voorzien.

Mijn gastgezin spreekt net zoveel engels als ik russisch, dus staan we alle drie als snel in de gebarentaalmodus. Binnen 30 uur nadat ik in de verkeerde wagon stap, stap ik ook in een verkeerde metro. Ik geef de schuld aan de taal, maar ja het kan ook de diepte van de stations zijn...Om de geschienisles te vervolgenn: de metrostations zijn bewust heel diep onder het asfalt geplaatst zodat ze ook als atoomkelders kunnen dienen. Tja, doe je voordeel met deze informatie als je overweegt een kelder onder je huis te graven zou ik zeggen. De dagen in Moskou verbaas ik mij over het enorme aantal dure auto's, de enorm korte rokjes (ondanks de vrieskou!) en de snelheid waarin de russen sneeuw kunnen ruimen. De moment dat ze met vrachtwagens als karts over het rode plein driften (letterlijk!), was voor mij het signaal om het noodlot niet te tarten en elders mijn geluk te zoeken. Moskou is een bijzondere stad, met wederom veel geschienis waar ik gek op ben maar heeft mij niet echt kunnen grijpen. De invloed van de voormalige CCCP is overal zichtbaar. Alleen al door de vele restaurants uit de tegenwoordige buurlanden. Mijn Russische treingenoten zijn nog zo aardig om mij, na hun werk, een avond op sleeptouw te nemen door de stad en dat zijn wel de momenten waarop je meer komt te weten over dit merkwaardige land. Mijn band met het gastgezin die ik probeer op te bouwen gaat moeizaam, maar de laatste uren voordat ik naar de transmongolietrein ga gebeurt er toch wat en laat ik een briefje achter voor hen die die dit leest/lezen.

Andere momenten die ik zo weer op mijn netvlies en mij gevoel kan terughalen uit deze stad is het bezoek aan het postkantoor. Een van die plaatsen waar de erfenis van vele communistische jaren ten volle ervaren kan worden. Het naar huis sturen van een boekje blijkt in ene een gebeurtenis te worden waar ik toch wel een halve dag voor uit kan gaan trekken. Lange rijen, stapels formulieren, mensen die voorkruipen, het russisch dat toch wel echt nodig is om de oude dame achter de balie te overtuigen dat dit boekje toch echt niet in moskou gaat blijven en dan het moment dat ik mij er bij neer leg dat dit gewoon een tijdje gaat duren. Ik denk dat de student, die mij even later via allerlei balie's helpt om mijn dagtripje in het postkantoor te verkorten, gewacht had op dit moment. Het moet van mijn gezicht en lichaam af te lezen zijn geweest en werkte als het indrukken van en knop. Binnen tien minuten sta ik buiten en geef haar bij het naar buiten gaan mijn dankbaarste blik die dan ook zonder woorden kan en toch begrepen zal worden. Buiten sta ik nog wel even perplex en stil naar het langsrazende verkeer te staren. De schildjes die de Russen hanteren worden dus soms toch wel even terzijde geschoven om te laten zien wat zich daar achter begeeft.

De wachtkamer van de transmongolie-expres is, op de tandarts na, de meest spannende wachtkamer uit mijn leven denk ik. In de kale en grijze ruimte zie ik niets anders dan zweterige en stinkerige Russische bouwvakkers, zigeuners die op de grond hun maal doen met de hele familie en nog meer types die ik zelf niet als wagongenoten uitgezocht zou hebben als ik de kans had. Ik speur de ruimte af op meer touristisch aandoende medereizigers, maar alle moeite tevergeefs. Achteraf zijn dit de momenten die je bijblijven en ik besef dat dit ook de consequentie is van mijn keuze deze trein te pakken in een seizoen dat het westen alleen denkt aan wintersport en niet aan treinen door rusland....Momenten die je helemaal terugbrengen bij jezelf. Waar de treinreis voor mij een soort van vakantiereisje is, vormt de west-oostverbinding voor anderen een manier om je goedkoop te verplaatsen of een bron van inkomsten die noodzakelijk is om te overleven. Als het moment daar is loop ik het perron op en zie daar ineens allemaal Chinezen, die even later ineens Mongolen blijken te zijn. Niet iedereen met samengeknepen ogen komt uit China. Nu zijn de mensen niet eens een heel grote verbazing voor mij. Wat mij wel intens verbaast zijn de enorme hoeveelheden aan spullen die uitgestald zijn op het peron. Mijn backpack krijgt er accuut een minderwaardigheidscomplex van, en terecht. Het volgende moment dat alle aandacht van mijn verbasingsorgaan, dat ik ondertussen begin te ontwikkelen, vergt is het openen van de treindeuren. Wanneer het inladen van spullen in een trein een Olympisch onderdeel zou zijn, dan begaf ik mij voor zeker onder de medaillewinnaars. Zakken, dozen en balen worden letterlijk de trein ingegeooid. Ik besef dat ik zelf snel ook maar een plekje moet gaan veroveren voordat mijn slaapplaats is ingebouwd in deze bende. Uiteraard ben ik de laatste van de vier in "ons" stulpje en onmoet mijn drie medereizigers. Mongolen. De rest van het rijtuig is al helemaal volgeladen met kleren, paspoppen, plastic zakken en nog meer Mongolen. De ontgroening die ik doormaak valt reuze mee. Wel heb ik binnen vijf minuten een plastic vrouw op mijn schoot (paspop), waar ik mee mag slapen. Van een mooier welkom had ik niet kunnen dromen en al snel komt de trein in beweging voor een vijf dagen lange trip naar het oosten. De mongolen kruipen al snel in bed, want ja wat moet je anders als je al dronken de trein inkomt, en ik volg het voorbeeld van in bed kruipen. De dagen die volgen zijn een opeenvolging van ervaringen en nieuwe verbazingen. De stops die de trein maakt om de 3 of 4 uur vormen een onderbreking van het ritme van de trein, waaraan ook ik ondertussen een soort verslaving voor heb ontwikkeld. De Mongolen springen de trein al uit als de trein nog rijdt om maar te proberen zoveel mogelijk van hun handelswaar aan de man en vrouw te brengen. Het hele perron verandert in een soort warenhuis waarin iedereen zit te trekken en te schreeuwen. Zelf is het steeds weer de uitdaging om ontbijt, lunch en diner bij elkaar te scharrelen. Had ik voor deze reis nog niet eerder ontbeten met en kippepoot of een gerookte vis, nu is die primeur er geweest.

Met de in totaal zes touristen die in de hele trein zijn te vinden delen we ervaringen, kaarten we (shithead), drinken we alle soorten wodka, waaronder de lokaal in de trein gebrouwen versies zoals sangriawodka, fishermansfriendwodka, maar tot het moment dat mijn Mongoolse vrienden volledig dronken zijn (gemiddeld net na de "lunch") en slapen ben ik in de coupe met hen. Met handen en voeten, papier en pen delen we onze levens. Verhalen over nucleaire submarines voor de kust van de VS, communisme, het bijna continue leven op de trein drinkend, rokend en handeld en het leven zonder je echte familie. Verhalen die zo ver van mijn bed staan en ik nu tussen hen beluister. De ervaring van het in een heel ander leven stappen. De collegamongolen die om de beurt komen kijken wie er nu weer in de coupe zit en graag even contact met mij maken. Ik vind het allemaal prachtig. Te weten dat 's ochtends als ik mijn ogen opendoe de eerste wodka al is ingeschonken geeft een nieuwe zekerheid waarop ik kan bouwen ;-) Het landschap zorgt ook voor een bepaalde vastigheid gedurende de dag. De leegheid wordt incidenteel afgewisseld door een verkleumd dorpje of een door kolen omgeven gebouw als industriele erfenis van wat er was. Dit alles bedekt met een laag sneeuw. Het leven op de trein is een ervaring op zich, waarvan ik niet alle facetten op schrift krijg. De vijf dagen gaan op een of andere manier ook nog eens snel voorbij. Iets wat ik zo teruglezend verbasingwekkend vind, Ook al omdat ik nauwelijks gelezen, geschreven of muziek geluisterd heb. De nachten zijn soms een attractie op zich. Ik herinner me nog de stop in de nacht voor Irkutsk in Siberie. Op mijn tevaatjes spring ik de trein uit, niet beseffend dat dit perron met louter sneew en kolenrotzooi is bedekt. Samen met twee Nederlanders die ondertussen besloten hadden om maar en nachtje over te slaan, "bezoeken we het dorpje" om spulletjes in te slaan. De verbasing van de Russen die dit aanschouwen is denk ik groter dan die ik tot op heden gehad heb. Wij hebben erg veel schik en gaan gewapend met nieuwe voorraden de trein en het kaartspel met de kok van de restaurantwagen weer verder.

De frustraties van het passeren van de Russissche grens, die er toch wel vijf hele uren voor uittrekken om te controleren dat....ja, wat controleren ze eigenlijk, vervaagt heel snel wanneer je ziet wat er met de mongolen op het moment dat Rusland voor hun moederland wordt ingewisseld. Het kan zijn dat ze opgelucht waren dat hun smokkelwaar onopgemerkt de grens is gepasseerd, maar volgens mij is het meer dan dat. Bij het ontwaken van de trein in de ochtend staan ze ineens voor het de treinramen te kijken alsof er ineens buiten de trein een film is gestart die je maar een keer in je leven kan zien. Zo bijzonder om dit te ervaren, juist omdat ik de taal niet spreek en daarom weer gebruik maken van andere zintuigen om te begrijpen wat er gebeurt. Uren later komt de trein piepend tot stilstand en loop ik de geur van de stad opsnuivend het perron van Ulaan Baatar op.

1. Ton:
    Hallo Remco

Wederom een prachtig verslag, fraai zoals jij je ervaringen onder woorden brengt. Net of er een documentaire film draait als je de foto's erbij bekijkt.
    Goede reis verder en de hereniging is nu niet ver meer.
    groetjes vanuit Belgisch - Limburg
  2. Antonie:
    Remco,

Ik heb weer genoten van je geschreven ervaringen. Volgens mij geniet je met volle teugen. Leuke foto's met leuke titels!

Groet Antonie
  3. Marc:
    Hey Remco,

Klinkt allemaal als een gedistingeerde trip :-) ! Ben reuze benieuwd naar je volgende ervaringen in den vreemde; geniet ervan and take care!

Gr, Marc

一路平安
  5. James:
    24 april 2009
    Remco! Remco! Remco!

Do you remember me?! i met ya in warsaw hostel! the mighty asian Kiwi! its good to see that u doing wat u want and feel so happy about it. The picture on the top is just awsome!! so you are at the peking at the moment eh? where are planning for next? lol
  6. Fanny:
    25 april 2009
    He went to country side again maybe... in the middle of nowhere...

just kidding
  7. Len en Wim Poort:
    25 april 2009
    Je maakt heel wat mee en dat is een verrijking van je leven.Goede reis !
  8. Marjon Reitsma:
    26 april 2009
    Hi Remco!

Zo, ik zie dat ik heel wat "ingehaald" heb vandaag. Je laatste verhaal wat ik las was ergens in het zuiden van Frankrijk en inmiddels ben je al in China aanbeland! Wat een belevenissen onderweg! Je bent de halve wereld al overgegaan! Ik moet vaker deze weblog bekijken! Je ervaringen in het oosten van Europa en Rusland zijn bijzonder.

Hoe gaat het met je? Misschien een stomme vraag want tussen de regels door lees ik wel dat het goed gaat. Je schrijft erg mooi en echt. Ik ben nu al zo benieuwd naar je ervaringen in China!

Zelf ben ik begonnen met de voorbereidingen voor ook een lange reis: samen met mijn vriend, Joost, ga ik een half jaar door Europe reizen. Wij nemen alleen een klein huisje mee, een campertje, waar we een half jaar in gaan wonen en we gaan veel sporten: windsurfen, kiten, mountaibiken... Wordt wel een wat andere reis dan jij aan het ondernemen bent denk ik. Je kunt ons volgens als je dat leuk vind op onze reislog.

Geniet van al je avonturen!

Groetjes, Marjon
  9. hans en joke:
    27 april 2009
    Hoi Rem,
    Je maakt heel wat mee. Schrijf je je ervaringen ook
    nog in je dagboek? We horen van Daan natuurlijk ook
    het 1 en ander.Nog ongeveer 6 weken en dan gaat hij je achterna.Veel succes en plezier. Groet Joanne van ons
  10. Henk:
    27 april 2009
    Trabelsi,

Wederom Stoer!
  11. marleen:
    29 april 2009
    Lieve Rem,
    Goed om te lezen dat je schik hebt!!
    Dikke kus
    Arjan, Stijn, Anne en Marleen
  12. Peter Veenstra:
    30 april 2009
    Ola Remco, je zit ws. nu ergens in Vietnam ofzo??Leuk (en soms herkenbaar, m.n. de wodka!!) om je verhalen te lezen. En v.w.b. de foto's: erg mooi, veel oog voor detail. Zuiverrrrrr. Pasa un feliz viaje. Saludos Peter V.
  13. Katrin:
    4 mei 2009
    Hey Remco,

I am still trying to get the "what the bleep do we know" Video, but it seems to be not available in China.
    Neither online, nor offline.
    So I will have to wait until I am back in Germany. :-(
    I hope your sightseeing in Beijing goes well.
    Text me, if you are planning to come to Shanghai.

Wish you all the Best

Katrin
  14. nadine wolters:
    5 mei 2009
    heeej remco

sow wat een avonturen heb je weer beleefd sinds de laatste keer dat ik je weblog heb gelezen. Ik krijg echt kippenvel van de manier waarop je alles zo intens beschrijft, echt ontzettend mooi !! T mooie is dat, als je terug bent, je een geweldig boekwerk kunt maken met alle prachtige foto's die je hebt gemaakt !!

Ontzettend leuk dat personen die je onderweg hebt leren kennen je ook berichtjes sturen. Mooi die internationalisering. Ik denk dat t tijd wordt voor je om n facebook account aan te maken voor alle internationale vrienden die je nu maakt. Erg handig !!

Ik kan niet wachten tot je volgende reisverhalen
    Heeel veel plezier nog
    Liefs, Nadine
  15. hans en joke:
    6 mei 2009
    Gefeli met je meissie!
  16. Mark de Lat:
    12 mei 2009
    Dag Remco,

Prachtige foto's en dito verhalen. Super om je door de wereld te zien trekken en ons vanaf een afstand deelgenoot maakt van je belevenissen.

Groet,
    Mark
  17. Fanny:
    welcome back to china!
  18. Ton:
    Hallo Remco

Een moet de eerste zijn, dus laat ik de spits maar afbijten. Gefeliciteerd met je verjaardag en nog veel goede en ontdekkende jaren toegewenst.
    Hoop dat je met Joanne een mooie dag hebt in Korea of ben je al weer ergens anders??
    Niettemin het all the best vanuit Limburg, ook de groeten en felicitaties van Ada en de kids.
    Wij maken er hier wel een feestje van!!!

Proost,sante, skol or whatever!!

Ton
  19. Ronald Ruesink:
    Remco,

Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er morgen een fantastische dag van. Ik volg je verhalen op de voet. Prachtig.

Groeten,

Ronald
  20. René:
    Hé Remco,

Alvast van harte, weer een jaartje ouder, maar dat weten ze ergens in verweggiestan vast plezierig te maken.

Greetz
  21. Jan Willem en marja:
    Hoi Remco,
    Vanuit Apeldoorn van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Mooie leeftijd.
    Ook Joanne nog gefeliciteerd. Fijn zo samen he.
    Maar er een bijzondere verjaardag van.
    Dank je wel voor je mooie verhalen.WEe leven helemaal met jullie mee.
    Groet, Jan Willem en Marja
  22. Toine:
    Hey Bels,

Gefeliciteerd, man! Een jaar ouder en een hele hoop wijzer dit jaar.
    Veel plezier en geluk, namens mij (en de rest van de krookies)

Ciao
  23. Stefan en Amanda:
    Rem!

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag he!!!
    Ik ga vanavond shoppen met de meiden en dan doen we daarna natuurlijk nog een drankje, dus we proosten er één op jou!!!

Dikke verjaardagszoen van Amannie
  24. hans en joke:
    Hoi jarige Rem,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Voel je je een beetje jarig? Het is elke dag
    feest he.Hoorde van je pa dat jullie weer terug zijn in China. Heb je gehoord dat D.een fototoestel
    gekocht heeft? Maakt hij misschien ook zulke mooie
    foto s.Nog een hele fijne reis verder.
    Groeten en een klapzoen van ons
    hans en joke
  25. Frank, Lisette, Melle en Sterre:
    15 mei 2009
    Hoi Remco,
    Als je dit leest heb je hopelijk een hele leuke verjaardag gehad! Leuk om af en toe je verslagen te lezen en te zien wat een geweldige fotograaf in jou schuil gaat.
    Groeten uit Apeldoorn
    Lisette, Frank, Melle en Sterre
  26. eddie88:
    16 mei 2009
    He Bels,

Vergeten, vergeten en ....!

Maarja, beter laat dan nooit. Vanharte met je verjaardag! We zijn wel erg benieuwd met wie (uitaard Joanne)je deze toch bezondere '76 gebeurtenis hebt gefierd!

Wat een verhaal zeg, met name de gewoontes die je zo gemakkelijk overneemt....

Doe de groeten aan Joanne en wij kijken uit naar de volgende verhalen auteur R. Bels.

Groetjes van de Haantjes
  27. kuiper:
    24 mei 2009
    Hoi Wereldreizigers.

Wij hebben de mooie verhalen en foto's ,
    allemaal gelezen en gezien.
    Wensen jullie nog allegoeds toe.

Groetjes Bert en Cobi
  28. Rebecca:
    26 mei 2009
    beter te laat dan helemaal niet: gefeliciteerd!!

(mag ik voorzichtig vragen wanneer ik / we de rest van de gebeurtenissen kunnen lezen? )

greetz!
    Rebecca
  29. Stefan en Amanda:
    26 mei 2009
    Rem,

Wat een super foto's (die 387 van China, waar ik mijn hele pauze over heb gedaan, ha,ha!)

Dat spel heet Mayong; als je thuis bent kunnen we het wel een keer spelen; Mark heeft het gekocht (met veel pijn en moeite....)

Ik mis nog wel een foto; die van een kindje en die blote billen; vind je dat niet apart??!!

Nou,
    GENIETEN!

Groetjes aan Joanne!

Veel liefs,
    Aman
  30. Marion:
    28 mei 2009
    Hé Belsie zo te lezen gaat het je erg goed, en doe je de dingen lekker op je eigen manier. Stiekem blijf ik een beetje jaloers op je! Ik blijf je verhalen lezen en geniet een beetje van je reis mee.

Geniet en explore!
  31. Ties:
    28 mei 2009
    Wat..... is er hier een jarige?! Zeg Remco... volgens mij ben jij door alle gebeurtenissen in de afgelopen tijd compleet vergeten om een uitnodiging te versturen. Had de koffer al gepakt en een week sabbatical aangevraagt bij de baas, moet ik weer een jaartje wachten. Vooralsnog van harte.
    Wederom weer beter dan een goed boek (bij mij de veronicagids) of een film. Ik lees met veel plezier je verhalen en waan mijzelf af en toe een personage in het geheel.

Hopelijk tot snel.

Groet Thijs
  32. Ybele:
    1 juni 2009
    Hoi Remco,
    Mocht je nog twijfelen over wat hierna? Schrijver of fotograaf denk ik.
    Geniet ervan.
    Groetjes ook aan Joanne

Ybele
  33. Mu Bingcun:
    10 juni 2009
    Hi Remco,do you remember me?we met in xi'an,my hometown in Lanzhou.My name is Mu Bingcun.I wish you have good jourey!I hope I will meet you next year in Holland. I am not very good at English but I am working on it.
  34. Gerald:
    12 juni 2009
    Bels,

Wat een goede verhalen weer. Geniet en leef!

Gerald en Jorieke